آکادمی شخصیت سازی

شخصیت ما یعنی:

نوع احساسات، افکار، هیجان‌ها، رفتار و اعمال ما میزان موفقیت و رضایت از زندگی ما را نشان می‌دهد.
شخصیت ما دودسته رویکرد دارد؛ مثبت یا منفی. رویکردهای منفی مانند استرس، اضطراب، ترس، نگرانی، وسواس و… که مانع و محدودیت‌های بزرگی برای شادی، نشاط، کسب، ثروت، لذت از زندگی، ارتباط دلخواه با دیگران و رضایت درونی است؛ رویکردهای مثبت رابطه مستقیمی با میزان موفقیت ما دارند؛ مثلاً اگر هرچه ما شادتر باشیم، آرامش بیشتری داشته باشیم، به دیگران عشق بورزیم، تمرکز خوب داشته باشیم، به دیگران محبت کنیم، لذت و ایثار و سایر رویکردهای مثبت ما ثروتمندتر، موفق‌تر و دلخواه‌تر خواهیم شد.

شخصیت ما تشکیل‌شده از:

  • نوع ژن ما
  • نوع مادر و پدر ما
  • شخصیت معلم‌های ما
  • اطرافیان ما 
  • نوع فرهنگ و آموزش‌ها در جامعه‌ی ما 
جامعه‌های پیشرفته نتیجه داشتن انسان‌های باشخصیت سالم و پرانرژی بوده‌اند.
 

راه حل داشتن شخصیت سالم

اگر ما به‌عنوان یک فرد بخواهیم شخصیت سالم و درستی داشته باشیم دو راه وجود دارند؛ یا ما انسان‌هایی هستیم که خوش‌شانس بوده‌ایم، خداوند ژن سالمی به ما داده، پدر و مادر سالم و درستی داریم، اطرافیان ما مثل دوستان، اقوام و آشنایانمان معمولاً درست‌وحسابی هستند، معلم‌های خوبی داریم، رسانه‌های خوبی و جامعه تقریباً سالم و پویایی داریم.
و یا شوربختانه همه موارد فوق حالت عکس دارد؛ ژن معیوب، پدر و مادر ناآگاه، دارای انواع مشکلات و مسائل و آسیب‌های روانی، اطرافیانی گرفتار، معلم‌هایی ناآگاه و جامعه‌ای به‌شدت دارای نقص که متشکل از افرادی باشخصیت سالم است
 
 
حالا تکلیف ما به‌عنوان یک انسان بی‌گناه و بی‌تقصیر از این‌همه مسئله و آسیب چیست؟ ما برای رهایی و رسیدن به آرامش و خوشبختی چه‌کاری باید انجام دهیم؟ آیا ما باید تا آخر عمر بسازیم و بسوزیم و دست روی دست بگذاریم و با این شرایط زندگی کنیم؟ و ای اینکه راهی برای خلاص شدن از این‌همه احساس بد، عادت‌های نامطلوب، خشم و عصبانیت وجود دارد؟
خبر خوب اینکه بله خوشبختانه خداوند برای هر دردی درمان هم گذاشته و علم روانشناسی برای این منظور پدید آمده است.
روانشناسی یکی از مهم‌ترین وظایفش شناسایی مسائل و مشکلات روانی و همچنین درمان این مشکلات است و به‌صورت اختصاصی روان‌شناس به این مسئله مهم می‌پردازد.
 
 

سالم زندگی کردن به‌خصوص ازنظر روان حق همه انسان‌هاست

اما متأسفانه درصد خیلی کمی از افراد اقدام به حل مسائل و مشکلات رفتاری می‌کنند و بسیاری از آن‌ها تا پایان عمر با این عادت‌ها، رفتارها و الگوهای قدیمی زندگی می‌کنند و اعتقادی به تغییر آن‌ها ندارند و باور تغییرناپذیر بودن ذهن آن‌ها چنان محکم و قوی شده است که تا بخواهند در این زمینه قدمی بردارند احساس شکست و ناکامی می‌کنند.
از طرفی بعضی از سیستم‌های حکومتی از این نقطه‌ضعف انسان‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند، می‌دانند که حکومت و کنترل انسان‌های ضیف و دارای اختلالات روانی بسیار آسان و کم‌هزینه است. درصورتی‌که انسان‌های شاد، سالم و پرانرژی کمتر زیر بار استبداد و حرف زور می‌روند و ظلم را نمی‌پذیرند.
از طرف دیگر کمبود نیروی متخصص و درمانگر باوجدان در حوزه روانشناسی با این مشکل دیگری است که مردم را از پیگیریم رفع مسائل و مشکلات روانی‌شان دلسرد می‌کند. طولانی بودن درمان نیز حوصله‌ی مردم را سرمی‌برد و ترجیح می‌دهند که از مراجعات مکرر به روانشناسان خودداری کنند.
مشکل دیگر در این حوزه وجود افراد غیرمتخصص و دخالت مدعیان دروغین که اصطلاحاً آن‌ها را روانشناس زرد می‌نامند و با چاپ و انتشار محصولات زرد روانشناسی باعث بدبینی و عدم اعتماد مردم به روانشناسان متخصص شده است.
 

روش درمان

درهرصورت وجود همه این مشکلات و بسیاری مشکلات دیگر دلیل نمی‌شود که انسان عاقل و منطقی دست از پیگیری و درمان مسائل و مشکلات احتمالی رفتاری در خود و خانواده بردارد و برای خوب زندگی کردن، رفاه و آرامش دست روی دست بگذارد، پیشنهاد می‌کنم
 icon-angle-double-left اولاً اراده خود را قوی کنیم و به این باور برسیم که به‌هرحال می‌توان راهی پیدا نمود، از یک‌بار شکست درراه درمان نباید ناامید و دلسرد شد
 icon-angle-double-left دوماً با شناسایی و استفاده از خدمات روانشناسان خوب و متعهد و متخصص بهره گرفت 
 icon-angle-double-left سوماً اینکه باید به این باور برسیم رهایی از مشکلات رفتاری و روانی یک موضوع زمان‌بر است این مشکلات یک‌شبه ایجاد نشده‌اند که ما بخواهیم آن‌ها را ظرف چند روز برطرف نماییم. حداقل یک پروسه زمانی 6 ماه تا یک سال را بایستی در نظر بگیریم
 icon-angle-double-left چهارماً استفاده از کتاب‌های خودیاری خوب که توسط متخصصین همین منظور نوشته‌شده یا استفاده از سایر محصولات دیگر در این زمینه بسیار کمک‌کننده است و در کنار درمان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
 

سخن پایانی

به امید روزی که بتوانیم جامعه‌ای داشته باشیم با حداکثر افراد دارای شخصیت روانی سالم که به همین منظور؛ گروه آموزشی کوروش سلطانی قصد دارد روز دوشنبه (29 شهوریور) کارگاه آموزشی را با همین موضوع به‌صورت کاملاً رایگان و آنلاین برگزار نماید. شاید که بتوانیم مشکلاتی که گریبان‌گیر شما عزیزان است را رفع نماییم تا بتوانیم جامعه را به سمت شادابی و سلامت بیشتر راهنمایی کنیم. لطفاً برای دریافت لینک ورود، ساعت شروع و اطلاعات تکمیلی‌تر فرم زیر را تکمیل نمایید.
کوروش سلطانی
روانشناس و مبتکر مهارت‌های 5 گانه موفقیت