آکادمی شخصیت سازی

کوچینگ رویکردی متفاوت برای موفقیت:

انسان از بدو تولد برای رهایی از مشکلات زندگی و رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهای خود از روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده کرده که این ابزار و روش‌ها گاهی خطرناک و جبران‌ناپذیر بوده‌اند حتی بعضی از آن‌ها به قیمت جان انسان تمام‌شده‌اند.
بیایید جای دوری نرویم، در حال حاضر یکی از گرفتاری‌های بشریت ویروس کرونا است و شاهد هستیم که افراد در جوامع مختلف برای مبارزه، رهایی و پیشگیری از این ویروس شیوه‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند؛ یادتان هست ادرار شتر، جوش‌شیرین، مصرف تریاک، مصرف مشروبات الکلی و … حال هرکسی با توجه به فرهنگ، اعتقادات و باورهای خود.

انسان دو روش برای رهایی از مصائب زندگی به‌طورکلی انتخاب می‌کند:

  • روش اول رویکردهای مثبت و راهگشا
  • روش دوم خطرناک آسیب‌رسان و خرافاتی

انتخاب این دو روش برای استفاده توسط مردم بستگی به سطح دانش، آگاهی، عقل، منطق، فرهنگ و اطلاعات افراد دارد. معمولاً افراد کم‌دانش، ضعیف، جاهل و خرافاتی روش‌های دوم را انتخاب می‌کنند که استفاده از این روش‌ها برای آن‌ها عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیری دارد؛ اما انسان آگاه، دانشمند، عاقل و اهل منطق و دارای مهارت نقادانه روش اول را انتخاب می‌کند که حداقل اگر برای او فایده‌ای ندارد عوارض خطرناکی هم نداشته باشد.
در حوزه یک کسب‌وکار و درآمدزایی و مشکلات رفتاری روش‌ها و تکنیک‌های متفاوتی در دوره‌های اخیر توسط دانشمندان به‌صورت علمی و دانش ابداع‌شده است.


در حوزه روانشناسی، رفتارشناسی و کسب‌وکار هم شیوه‌ها و راه‌کارهای بسیار زیادی ابداع‌شده که انسان را برای رفع مشکلاتش به تکاپو وامی‌دارد:

دانشمندان چون فروید، یونگ، آدلر و … در این زمینه زحمات زیادی را متحمل شده‌اند و امروزه ما بسیار تا بسیار در این زمینه موفق و پیشرو هستیم و روش‌هایی مثل رفتاردرمانی، شناخت درمانی،CBT،BBT، طرح‌واره درمانی، ACT و NLP و … روش‌هایی هستند که بسیار تا بسیار کارگشا می‌باشند، اما روش کوچینگ هم‌داستان جالب و روش متفاوتی برای خود دارد.
در روش‌هایی که گفته شد اصل و اساس بر محور متخصص و درمانگر بنانهاده شده است البته که نقش فرد هم مهم است اما در درجه دوم قرارداد نقش اصلی بر عهده درمانگر است، درمانگر می‌کوشد در اتاق درمان با استفاده از تخصص و تجربه خود و با توجه به نوع مشکل فرد نسبت به درمان و حل مشکلات اقدام نماید.

اما روش کوچینگ چند تفاوت اساسی با روش‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • در روش کوچینگ برخلاف روش‌های دیگر نقش اصلی بر عهده مخاطب است نه متخصص
  • لزومی ندارد کوچ (متخصص) در زمینهٔ مشکل فرد متخصص داشته باشد علم کوچینگ را به‌خوبی بداند و در آن تجربه داشته باشد کافی است
  • برخلاف روش‌های دیگر کوچینگ اعتقاد دارد راه‌حل مسائل حل و مشکلات فردی در درون خود فرد وجود دارد و تنها تکنیک، توجه و دقت لازم به درون فرد است
  • در روش کوچینگ کوچ باید تمام تلاش و کوشش خود را صرف درست اندیشیدن و خوب فکر کردن کوچی نماید و به او کمک کند با توجه و تمرکز به راه‌حل مورد نظر برسد و این از طریق پرسیدن سؤالات مؤثر حاصل خواهد شد.
  • هرگونه نسخه‌پیچی، ارائه راه‌حل برای مشکلات و مشاوره راهکار از طریق کوچ به کوچی ممنوع است، خود فرد بایستی به راه‌حل‌های مورد نظر منطبق بر درون خود برسد
  • داشتن صداقت و پاسخ‌های درست از طرف کوچی یکی دیگر از شرایط رسیدن به موفقیت در تکنیک کوچینگ است.

کوروش سلطانی
کوچ و مربی در زمینهٔ شخصیت و تحول فردی